Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Kezdő pipás

Kezdő pipás

Filterrel vagy filter nélkül?

2014. október 02. - (újra)kezdő

Egyszer eljön az igazság pillanata, amikor színt kell vallani: filterrel vagy filter nélkül? Gyakorlatilag minden pipásnak ezzel kellene kezdenie, ha nyilvánosan véleményt formál egy-egy dohányról. Hiszen a filter nemcsak a kondenzátumot fogja fel és a káros anyagokat – na jó, azok egy részét – szűri, hanem az ízeket is tompítja, alakítja. Ráadásul az sem mindegy, milyen típusú filter befolyásolja az ítéletünket. Így hát én is kénytelen vagyok előrukkolni vele: filterrel. Méghozzá aktív szenessel. Ebben valószínűleg semmi meglepő nincs, ez a standard felállás minálunk (különösen mivel a piacon lévő pipák többsége szűrős, a filterek többsége pedig aktív szenes). Persze mondanom sem kell, én ehhez a standard felálláshoz is némi kacskaringóval jutottam el.

Amikor pipázni kezdtem – úgy értem, először –, még lehetett kapni beépített fémszűrős pipákat. Ezek viszonylag keskeny furatba illeszkedtek, így ki is lehetett őket hagyni a képletből, és filter nélkül szívni a pipát. Én próbáltam így is, úgy is, de egyik sem volt az igazi. A fémszűrő felfogta a dohányzás során keletkező, kevésbé vonzó szöttyöket, ami egészen kellemes volt mindaddig, amíg nem kellett magát a szűrőt tisztítani. Ezt már nem annyira szerettem, ráadásul az volt a fixa ideám, hogy egy valódi pipás nem használ szűrőt. Hogy ezt mire alapoztam, azt nem tudom, hiszen ha van eleven emlékem ebből az időszakból, az leginkább a szájba került „bagólé” korántsem barátságos ízével kapcsolatos. Idővel – és sok gyakorlással – bizonyára ezen is úrrá tud lenni az ember, de én elsőre nem adtam hozzá elég időt magamnak.

Amikor másodjára is nekikezdtem, és eljutottam egy új pipa beszerzéséig, csodálkozva vettem észre, hogy ez a filtertípus – a hozzá illeszkedő pipákkal együtt – eltűnt a hazai piacról. Amikor az is kiderült, hogy a számomra elérhető pipák majd’ mindegyike 9 milliméteres szűrőre van kalibrálva, beláttam, ideje meghallani az idők szavát. De mivel történetesen egy Savinelli Capitol pipát vásároltam, és valamiért nagyon idegenkedtem az aktív szenes szűrőktől, a Savinelli-féle balsafa filter mellett döntöttem. Ez sokkal természetesebbnek tűnt, kevésbé művinek, amiben lehet némi igazság, de visszatekintve nem bizonyult a legjobb választásnak. Azt mondják – és én is így vettem észre –,  hogy a balsafa szűrő fogja vissza legkevésbé a dohány ízét, valamint a túl erőteljes szívásból adódó „csípősségét”, ami nem feltétlenül ideális akkor, ha a kezdő pipás épp a kelleténél nyirkosabb, erősen aromás dohányokkal küzd. Végül kipróbáltam az aktív szenes szűrőt, amire addig igen sanda szemmel néztem, és úgy éreztem, a dolgok a helyükre kerültek. Van, hogy a legegyszerűbb megoldás a legjobb…

Mindebből persze nem mernék messzemenő következtetéseket levonni. Először is, ahogy arról korábban már írtam, rá kellett jönnöm, hogy a dán típusú, ízesített, elvileg filterre optimalizált keverékek nekem szűrővel sem ízlenek igazán. Másodszor, szemben az angol-amerikai szokásokkal, én az angol (latakiás) dohányokat szűrővel szívom, és többségükben így is nagyon jól esnek. Végezetül azt is be kell ismernem, hogy mióta újrakezdő vagyok, nem sok kísérletet tettem arra, hogy filter nélkül szívjam a pipát. Lehet, hogy ezzel fontos tapasztalatoktól, akár valódi élményektől fosztom meg magam, de a fentebb ismertetett előéletem óvatosságra int. Legalább így marad némi felfedezni való a későbbiekre is... Összességében persze ebből is az derül ki, mennyire szubjektív műfaj a pipázás, legyen szó akár egy ilyen prózai összetevőjéről.

Vagyis ezen a téren sincs más hátra: kísérletezzünk! Ez még az aktív szenes szűrőket tekintve is elkerülhetetlen, hiszen érzékelhető különbségek vannak a különböző gyártók termékei között. Nem tudom pontosan megragadni, miért, de számomra egyértelműen jobb a Blitz filter a Vauennél, míg például a Mac Baren valahol a kettő között helyezkedik el. Van dohány, amihez egyszer használtam balsafát, és nem tenném újra, míg másoknál ez tűnik a "helyes megfejtésnek". Egyetlen dolog van, amivel nem kísérleteztem soha: az eldobható szűrők többszöri használatával. Elhiszem, hogy van, akinek a filterenkénti húsz-negyven forint is elevenébe vág, de akkor is minden idegszálam tiltakozik ellene. Nem, nem, nem. Akkor már inkább a bagólé…

A bejegyzés trackback címe:

https://kezdopipas.blog.hu/api/trackback/id/tr166751805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fess86 2014.12.31. 17:07:41

Jövőre tervezem beszerezni az első pipámat, örülök, hogy rátaláltam a blogodra.
Ezek a Blitz filterek egyszer használatosak?
Természetesen az itteni (miskolci) dohányboltokba is benézek milyen pipákat lehet kapni, addig is a neten nézelődök, erről a pipáról mi a véleményed? Jó lehet egy kezdő pipának?
www.ebay.com/itm/121232420283?_trksid=p2060778.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

(újra)kezdő 2014.12.31. 21:35:17

@fess86: Szia, menjünk sorban. A legtöbb filter egyszer használatos - szerintem. Van, aki többször is használja őket, de szerintem nem túl gusztusos, majd meglátod, neked mi a véleményed a használt filterről. Mindenesetre (gondolom) jól ki kell szárítani, mielőtt újra használnád. Én inkább rászánom azt a kb. 20-30 Ft-ot pipázásonként, de mint máshol írtam, én csak naponta maximum egyszer gyújtok rá.

A linkelt pipa gyanúsan olcsó, mármint valószínűleg nem briar gyökérből készült. Ha abból lenne, csak említenék valahol. Amennyiben itthon is csak ennyit szánnál rá, akkor végülis mindegy, 2-3000 Ft-ért itthon is körte- vagy egyéb fapipát kapsz. Én még nem vettem ilyesmit, és lehet, hogy kezdéshez jók. Én azért megnézném, nincs-e valahol miskolcon 4-5000 Ft-ért egy Szabó gyökérpipa. A pipabolt.net-en (Bruyere fedőnéven) vagy a Gallwitz oldalon találsz nagyjából ennyiért (4800-6000), sőt az előbbin olcsóbbakat is, de azt hiszem, filter nélkül.

A pipa formája kezdőknek jó, a lényeg, hogy ne legyen nagyon extra (túl kis vagy túl nagy kazánterű, erősen hajlított szárú). Talán annyiból jobb az elsőt személyesen venni, hogy ha felkészült az eladó, tud tanácsot adni a választásnál.

Ha tényleg most kezded a dolgot, akkor ajánlom a "Hol tájékozódjunk a pipázás alapjairól?" bejegyzésben említett anyagokat. És majdnem biztos, hogy elsőre nagyon macerásnak fog tűnni, ráadásul nem fogod érteni, miért is jó ez bárkinek :) Ha mégsem így lenne, akkor szerencsés vagy.

(újra)kezdő 2014.12.31. 21:36:50

Ja, és Miskolc persze nagybetűvel :) A webshopoknál pedig a postaköltséggel is számolni kell, ami sajnos több, mint az eBay esetében.

fess86 2015.01.01. 12:40:18

Azért gondoltam erre, mert az írják róla, hogy rózsafa, sok helyen (pl. itt: www.pipabolt.net/node/1519) olvastam, hogy a brier-t helytelenül néha rózsafának írják. A linkelt "kezdő oldalakat" már olvasgattam, még az általad említett könyvet próbálom majd meg beszerezni.

(újra)kezdő 2015.01.01. 16:27:04

@fess86: Valóban rózsafának írják, pontosabban "brazilian rosewood"-nak:

en.wikipedia.org/wiki/Dalbergia_nigra

Csak azt nem tudom, hogy ez a "rózsafa" elnevezés (félreértés) nem valami hazai sajátság-e. Simán el tudom képzelni, hogy ez esetben valóban rózsafáról van szó, főleg ennyiért. Mondjuk Kínában semmi sem lehetetlen... Én azért nem vennék rá mérget, hogy briar.

Anathor 2015.07.09. 00:23:48

Üdvözletem!

Arról érdeklődnék, mint kezdő pipás, olyan pipát, melyet 9 mm-es szűrőnek szánt furattal láttak el, adapterrel mennyire lehet a filter nélküli pipákhoz hasonlatossá tenni? Természetesen filter nélkül is lehet vele füstölni, de az üres járatrész mégis nagyban befolyásolja a szükséges szívás erősségét és könnyen túlforrósodik a dohány. Megéri beruházni/kipróbálni egy adaptert?
A szóban forgó pipa egy Peterson bulldog, amit én is angol típusú keverékekhez kívánok használni. Filter nélkül is szeretném kipróbálni a nyújtott ízélményt, de ilyen tág járattal nem az igazi.

(újra)kezdő 2015.07.09. 08:07:37

@Anathor: Az adapter nem egy hatalmas beruházás, persze annak a pár száz forintnak is lenne jobb helye, ha nem válik be. És kérdés, beválik-e. Én egy piparendelés mellé vettem kíváncsiságból, de úgy tapasztaltam, hogy nem illik bele minden pipába, pedig egyformán 9 mm-es minden most használt pipám. Nem az átmérővel volt a baj, hanem a hosszával, nem ért össze tőle a fej és a szár. Ez elvette a kedvemet az egésztől, ezért nem is nagyon próbálkoztam vele, így tapasztalatom nincs igazán e téren. (Amúgy lehet, hogy érdemes a balasafiltert is kipróbálni, ha hozzájutsz, bár az se olcsó.)
süti beállítások módosítása